GAMESHOW

(1995-1998 & 1999-2001)




"SEVGİLİ OYUNSEVERLER,

"PC teknolojisinin ilerlemesi, satışlardaki artış, firmaların oyun pazarına gösterdikleri büyük ilgiden dolayı bütün dünyada ve ülkemizde PC oyunlarına ilgi giderek artıyor. Bu sebepten dolayı hızla ilerleyen ve gelişen oyunları kimi zaman takip etmek imkansız hale geliyor. GAME-SHOW bu mantıkla sizin bu ihtiyacınızı gidermek için sizin içinizden gelen, sizin gibi, oyunlara ilgi duyan insanlar tarafından yaratılmıştır. Yabancı oyun dergilerinin fiyatının 500.000 TL'den başladığını düşünürsek, Türk bilgisayar dergilerinin ne kadar ucuz olduğunu anlarız. Bu sebepten dolayı siz oyunseverlerin birlik olarak Türk dergilerini alıp, onlara destek olmaları gerekmektedir.

"GAME-SHOW PC'ler için bir oyun dergisidir. Çalışmalarımızı UNDERGROUND sürdürdüğümüz için fıyatı ucuz fakat kalitesi ve içeriği sizi tatmin edecek kadar zengindir. Amacımız sizlere en son ve en yeni oyunları tanıtmak, bunların yanında oyunlar hakkında cheatler yani kopyalar vermek, zor oyunların çözümlerini yayınlamaktır. Bunlarla da yetinmeyip sizlerin tepkilerine göre şu anda düşünmediğimiz birçok fikre de açık olacağız. Bu ilk sayıyı yeni bir arkadaşlığın başlangıcı olarak görerek hepinize zevkli oyunlar diliyorum........GAME-SHOW"

GameShow 1. sayı giriş yazısı (Mart'95)





SAYI 1/MART 1995 SAYI 2/NİSAN 1995 SAYI 3/MAYIS 1995 SAYI 4/HAZİRAN 1995 SAYI 5/TEMMUZ 1995 SAYI 6/AĞUSTOS 1995
SAYI 7/EYLÜL 1995 SAYI 8/EKİM 1995 SAYI 9/KASIM 1995 SAYI 10/ARALIK 1995 SAYI 11/OCAK 1996 SAYI 12/ŞUBAT 1996
SAYI 13/MART 1996 SAYI 14/NİSAN 1996 SAYI 15/MAYIS 1996 SAYI 16/HAZİRAN 1996 SAYI 17/TEMMUZ 1996 SAYI 18/AĞUSTOS 1996
SAYI 19/EYLÜL 1996 SAYI 20/EKİM 1996 SAYI 21/KASIM 1996 SAYI 22/ARALIK 1996 SAYI 23/OCAK 1997 SAYI 24/ŞUBAT 1997
SAYI 25/MART 1997 SAYI 26/MAYIS 1997 SAYI 27/HAZİRAN 1997 SAYI 28/TEMMUZ 1997 SAYI 29/AĞUSTOS 1997 SAYI 30/EYLÜL 1997
SAYI 31/EKİM 1997 SAYI 32/KASIM 1997 SAYI 33/ARALIK 1997 SAYI 34/OCAK 1998 SAYI 35/ŞUBAT 1998 SAYI 36/MART 1998
SAYI 37/MAYIS 1998 SAYI 38/HAZİRAN 1998 SAYI 39/TEMMUZ 1998 SAYI 40/AĞUSTOS 1998 SAYI 41/EYLÜL 1998
SAYI 42/EYLÜL 1999 SAYI 43/EKİM 1999 SAYI 44/KASIM 1999 ALTERNATİF KAPAK 44 SAYI 45/ARALIK 1999 ALTERNATİF KAPAK 45
SAYI 46/OCAK 2000 ALTERNATİF KAPAK 46 (ŞUBAT 2000)* SAYI 47/MART 2000 SAYI 48/NİSAN 2000 SAYI 49/MAYIS 2000
(HAZİRAN 2000)* SAYI 50/TEMMUZ 2000 SAYI 51/AĞUSTOS 2000 SAYI 52/EYLÜL 2000 SAYI 53/EKİM 2000 SAYI 54/KASIM 2000
SAYI 55/ARALIK 2000 SAYI 56/OCAK 2001 SAYI 57/ŞUBAT 2001 SAYI 58/MART 2001 SAYI 59/NİSAN 2001 SAYI 60/MAYIS 2001
SAYI 61/HAZİRAN 2001 SAYI 62/TEMMUZ 2001 SAYI 63/AĞUSTOS 2001 SAYI 64/EYLÜL 2001 SAYI 65/EKİM 2001 (KASIM-ARALIK 2001)*

Bir düşünün: 1995 yılındasınız, daha bir-iki yıl öncesine kadar devam eden Türk bilgisayar dergiciliği geleneğinden (öyle bir şey varsa şayet) ortalıkta eser kalmamış, piyasada Resmî Gazete'den sadece bir tık yukarıda tek bir PC dergisi mevcut ve üstelik bir bacağınız da kırık! Ne yaparsınız? İşte Timur Çataklı, kuzeni Mert Topçu'yla beraber böyle bir ortamda kendi dergisini çıkarmaya karar verdi. 

GameShow iki kuzenin göle maya çalma projesiydi ve daha ilk sayılarından itibaren kendisini gösteriyordu. Altıncı sayısında ekibe Murat “MAC” Adanç katıldı ve yedinci sayısından başlayarak Mehmet Emin Gür ile beraber dergiyi baştan yarattı. MAC’in 64’ler’de yarattığı başarılı formül, GameShow’u GameShow yapan en önemli etkenlerden biri olacak ve o ayrıldıktan sonra dahi dergide kullanılmaya devam edecektir. (Murat Adanç dergiciliğinin izlerini bugünkü oyun dergilerinde bile bulabilmek mümkündür.)

Dergiyi ilk sayılarından beri düzenli olarak satın alan bir okuru olarak en çok etkilendiğim şey, GameShow’un her ay kendini kendini daha iyiye götürmesinin yarattığı heyecandı. İlk renkli kapağa tanıklık etmek; MAC’in sayfa tasarımına el atıp baştan aşağıya değiştirmesini görmek; Compex’95’teki mütevazi dergi standını ziyaret etmek; Yolun Sonu’nu, yazarların birbirleriyle atışmalarını ve oluşan mavrayı okumak; derginin Yay-Sat’la bütün Türkiye’ye dağıtılmaya başlanması; yaz dönemi öncesi %100 renkli yayına geçme kararı ve ardından okuyucuların bir yerine iki GameShow alarak dergilerini batırmamaya ant içmeleri; A5’ten A4’e geçiş; MAC’in ansızın ayrılması ve ardından başlayan tartışmalar; bilgisayar dünyasında ve dolayısıyla dergide yaşanan değişimler; ve sessiz sedasız başlayan geri sayımın sonunu görmek… Dergiyi alan binlerce kişi her ay düzenli olarak bu heyecanın bir parçası oluyordu. Bütün bunlar GameShow’a aslında ilk bakışta anlaşılmayacak bir duygusal anlam katıyordu. GameShow’u asıl var eden, onun büyümesine ve gelişmesine tanıklık eden okurlarıydı.

Yıllar geçti, GameShow kapandı, yeniden açıldı, yeni yazarları oldu, hayattaki her şey gibi o da değişime uğradı, ardından tekrar kapandı… Değişmeyen şu ki, insanlar hâlâ bir araya gelip GameShow üzerine konuşup tartışabiliyorlar. GameShow sanki bir kuşağın ortak noktası oldu gibi…

Bugün GameShow’u eleştirenlerin veya ondan aldıkları hazzı abartanların sayısı sanki biraz artmış gözüküyor. Ama GameShow’u bugünden bakarak değerlendirmek doğru mu?

Bir fanzin ne kadar ileriye gidebilir? GameShow bu listedeki (ya da başka herhangi bir listedeki) diğer bütün dergilerden ayrılıyor. Çünkü GameShow daha ilk sayılarından itibaren çevresindeki gençlik güruhunu etkileyen ve onu yönlendiren bir dergiye dönüşmüştü. Onun bir hikâyesi vardı; o sadece bir dergi değil, yaşayan bir varlıktı.

("Türk Bilgisayar Fanzinleri," Retrojen (Güz 2018): 25.)


SCREAMER DEMO DİSKETİ

GameShow'un 12. sayısıyla beraber dağıttığı Screamer demosu. Zamanında eşşeklik edip formatladığım bu disketin içeriğine yıllar sonra tekrar kavuştum! Yukarıda orijinal disketi ve demonun DOSBox'taki ekran görüntüsünü görüyorsunuz. İndirmek için buraya tıklayın. Can Çizer'e teşekkürlerle.


GAMESHOW CD'LERİ

EYLÜL 1999 EKİM 1999 KASIM 1999 ARALIK 1999 OCAK 2000 (ŞUBAT 2000)*
(TEMMUZ-AĞUSTOS 2001)* EYLÜL 2001
Olay dergi GameShow'un olay yaratan CD'leri... Verilmesi bir dert, verilmemesi başka bir dertti bu CD'lerin. Herhalde dünya dergicilik tarihinde okurlarının "CD vermeyin" diye baskı yaptığı ikinci bir dergi daha olmamıştır. İşte böyle cins bir dergiydi benim GameShow'um...

OVERDOSE (EK)

HAZİRAN 1998 TEMMUZ 1998 AĞUSTOS 1998 EYLÜL 1998
TEMMUZ 2000 AĞUSTOS 2000 EYLÜL 2000 EKİM 2000 KASIM 2000 ARALIK 2000

İNCE AYAR (EK)

TEMMUZ 2000 AĞUSTOS 2000 EYLÜL 2000 EKİM 2000

PC GAMES

SAYI 1/EKİM 1995 SAYI 2/ARALIK 1995
PC Games, PC World dergisinin bir eki olarak çıkıyordu. GameShow ekibi de ilk iki sayısında PC Games'i hazırlamıştı. Ama GameShow'daki yazıların (ve hatta köşelerin) aynılarının PC Games'de de yer alması doğal olarak tepki çekti ve sonunda GameShow, PC Games dergisinden elini ayağını çekti. PC Games logosunun sağ üst tarafında "GameShow'un Katkılarıyla" yazıyor.

GAMESHOW'UN LOGOSU

GAMESHOW'UN 1995-1998 DÖNEMİNİN ÜÇ LOGOSU

GameShow'un orijinal logosu büyük olasılıkla başka herhangi bir dergiye logo olamayacak kadar sıradışı bir şekle sahip. Bu şekli sağlayan fontumuzun adı "Blades". Blades fontu, Altsys tarafından 1992 yılında üretilmiş. (1995'te Macromedia'nın Altsys'i satın almasından sonra 1997'de üretilen benzer Big Truck fontu, ufak tefek düzenlemeler dışında Blades ile neredeyse aynıdır.)

GameShow, ilk üç sayısında Blades fontunu olduğu gibi kullanan bir logoya sahip oldu. Dördüncü sayıda ise logo dikey yönde uzatılarak daha geniş bir alan kaplamaya başladı. 1995 sonbaharında başlayan Murat Adanç döneminde yapılacak ince bir rötuşla birlikte, artık göz alışkanlığı yapan bu logoya dokunulmadan, genellikle sarı renkle, dikkat çekici bir şekilde kapağın en üstündeki yeri korunacaktır. Tek istisna, Ocak 1997'de çıkan ilk A4 sayıdan itibaren logodaki GAME-SHOW yazısının GAMESHOW olarak değiştirilerek ortadaki tireden vazgeçilmesiydi.

GameShow logosu 1999'daki ikinci çıkışta da (biraz kalınlaştırılmasının dışında) aynen korundu. Lakin bu kez alışılmış sarı renk her ay kapak resmiyle uyumlu olarak değişiyordu. Bu, Mart 2000'de Polat Yarışçı'nın dergiyle özdeşleşmiş Blades fontundan sıkılıp yerine yeni bir fonttan yeni bir logo tasarlamasına kadar sürdü. Eski okuyuculardan tepki çeken bu değişiklik, 2001 sonbaharındaki kapanışa kadar korundu ve GameShow'un ikinci görsel kimliği oldu.


GAMESHOW YAZARLARININ GAMESHOW HAKKINDA GÖRÜŞLERİ

(Derginin internet sitesinden alıntıdır, dergi sayılarında bulunmuyor.)

[Mert Topçu] | [Engin Süzen] | [Engin Ulukurtlar]
[Polat Yarışçı]


GAMESHOW ÜZERİNE ÇEŞİTLİ YAZILAR

AltList – GameShow’un Bana Kattığı 5 Muhteşem Şey - Tutku Tuzlu
Gameshow - Şahin Derya (Level #247, Ağustos 2017)
GAME-SHOW: Hiç Kimse Yokken GEEK Olan Dergiye Bir Aşk Mektubu - Tutku Tuzlu
Beşiktaş’ta bir yer, adı “Kamer” - Metin Özer
Gameshow Dergisi - Adnan Alper Demirci
Bi başkaydı Gameshow - Serkan Sarp


LEVEL DERGİSİNDEKİ MAC RÖPORTAJI

Kasım 2006'daki 118. sayısında, Level dergisinde Murat "MAC" Adanç ile yapılmış bir röportaj yayımlandı. Bu üç sayfalık röportaj boyunca MAC genellikle GameShow günlerini ve biraz da 1997 yazından sonraki hayatını anlatıyor. Aşağıdaki sayfalara tıklayarak okuyabilirsiniz.


GAMESHOW'UN İNTERNET SİTELERİ

Internet Archive'da yedeklenmiş eski GameShow ve NetShow sayfaları... Ayrıca derginin 2000 ve 2001 yıllarından kalma iki internet sitesi tasarımını da aşağıda bulabilirsiniz (dikkat, bazı linkler çalışmayabilir). Maalesef GameShow'un ilk internet sitesi kayıplara karışmış gibi görünüyor (yani görünmüyor). Bu arada bir de "Game Show BBS" vardı, onun hikâyesi neydi acep?

www.geocities.com/siliconvalley/4780
www.gsmnet.com
www.kamernet.com/gameshow
www.kamernet.com/netshow

GAMESHOW'UN 2000 YILINDAKİ İNTERNET SİTESİ GAMESHOW'UN 2001 YILINDAKİ İNTERNET SİTESİ


GAMESHOW MAIL-LIST

Yıllardır yedekleme CD'lerimin bir köşesinde saklı kalmış bir başka hazineyi daha en sonunda gün ışığına çıkarmış olmaktan dolayı mutluyum, gururluyum! 2001 yılında GameShow sitesinin yeni bir görünüme kavuşmasıyla beraber, siteye bir de mail-list eklenmişti. Altuğ Canıtez her ay üyelere aşağıdaki muhabbet (geyik muhabbeti?) dolu dergi tanıtımlarını yolluyordu. Toplam kaç tane yollandığını bilmiyorum, benim elimde sadece mayıstan eylüle kadar olanlar var.

[Mayıs 2001] | [Haziran 2001] | [Temmuz 2001] | [Ağustos 2001] | [Eylül 2001]


MAVRA BOARD!

14 - 22 Şubat 1997
28 Kasım - 12 Aralık 1999

Diğer Mavra Board arşivleri aranıyor!


GAMESHOW'UN KATILDIĞI BİLGİSAYAR FUARLARI

(Tanıtım kitapçıklarındaki yazılar...)

COMPEX'95 (? Ekim 1995) [Aranıyor...]
COMPEX'96 (9-13 Ekim 1996) [Türkçe | İngilizce]
COMPEX YAZILIM'97 (27-30 Mart 1997) [Aranıyor...]
COMPEX İNTERNET'97 (22-25 Mayıs 1997) [Türkçe | İngilizce]
COMPEX'97 (8-12 Ekim 1997) [Aranıyor...]
COMPEX MULTİMEDİA'98 (5-8 Şubat 1998) [Aranıyor...]
COMPEX İNTERNET'00 (2-6 Şubat 2000) [Aranıyor...]
COMPEX İNTERNET'01 (1-4 Şubat 2001) [Aranıyor...]
BİLİŞİM'01 (4-9 Eylül 2001) [Türkçe/İngilizce]


FRP&MAGIC (1999-2001)

SAYI 1/MART 1999 SAYI 2/NİSAN 1999 SAYI 3/MAYIS 1999 SAYI 4/HAZİRAN 1999 SAYI 5/TEMMUZ 1999 SAYI 6/AĞUSTOS 1999 SAYI 7/EYLÜL 1999 SAYI 8/EKİM 1999
SAYI 9/KASIM 1999 SAYI 10/ARALIK 1999 SAYI 11/OCAK 2000 SAYI 12/MART 2000 SAYI 13/HAZİRAN 2000 SAYI 14/AĞUSTOS 2000 SAYI 15/ARALIK 2000 SAYI 16/ŞUBAT 2001
SAYI 17/NİSAN 2001 SAYI 18/HAZİRAN 2001 SAYI 19/AĞUSTOS 2001

FRP&Magic, kendi alanında Türkiye'de bir ilkti. GameShow kapandıktan birkaç ay sonra Kamer tayfası tarafından çıkarılmaya başlanmıştı. Dergi gazete bayilerinde satılmıyordu; ya bilgisayarcılardan alacaktınız ya da abone olacaktınız. İlk sayılarında az da olsa bilgisayar oyunlarına da yer vermişlerdi. Ama GameShow yeniden açılınca tüm konu (elbette) FRP ve Magic üzerine oldu (FRP'yle alakam olmadığı için ben de altıncı sayısından sonra düzenli almayı bırakmıştım). Dergi, yazarlarının aylaklığı yüzünden bir süre sonra iki ayda bir yayımlanmaya başlanmıştı. En yukarıda derginin yaklaşık 48×68 cm boyutlarındaki tanıtım posterini görüyorsunuz.

FRP&Magic'in logosunu oluşturan Bertram fontunu TrueType ve Türkçe karakterli olarak buradan indirebilirsiniz.


NETSHOW (2000)

SAYI 1/NİSAN 2000 SAYI 2/MAYIS 2000 SAYI 3/HAZİRAN 2000 SAYI 4/TEMMUZ 2000 SAYI 5/AĞUSTOS 2000 SAYI 6/EYLÜL 2000 SAYI 7/EKİM 2000 SAYI 8/ARALIK 2000
Eheh... 2000 yılının şubat ayında çıkan GameShow cildinin üzerinde "MAC geri dönüyor!" yazısını gören her eski Gameshowcu gibi elbette ben de heyecanlanmıştım. İlk sayısı bir ay rötarla çıkan NetShow, kesinlikle Türkiye'de bugüne kadar çıkan en kaliteli birkaç bilgisayar dergisinden biriydi. Dergi, başta Murat "MAC" Adanç olmak üzere yine Kamer tayfası tarafından hazırlanıyordu. Ne yazık ki yılın sonlarına doğru çeşitli sorunlar nedeniyle havlu atmak zorunda kaldı.

KAMER YAYINCILIK'TAN ÇIKAN KİTAPLAR

İNTERNET "BENİM MEMLEKET"
MUDER / KAMER YAYINCILIK (1999)


Türkiye'de çıkan ilk internet kitabı olmayan, ama muhtemelen Türkiye'de çıkan en eğlenceli internet kitabı olan İnternet "Benim Memleket", Muder'in kendine özgü anlatım tarzıyla okuru internetle tanıştırmayı amaçlıyor... "İnternet nedir, yenir mi?" sorusundan başlayarak okuyucuya sabırla sanal alemdeki her türlü ayrıntıyı anlatan bu "resimli güzel kitap"ta sörf, chat, adult siteler, HTML, e-posta, web alanları, warez, e-alışveriş gibi bir şekilde internetle alakalı olan daha nice konu toplanmış. [368 sayfa]

 

HANCI
MUDER / KAMER YAYINCILIK (2000)

İki yüzü vardır hayatın.
Biri sana bakar.
Diğeriyse
Zaten sensindir.

Muder'den hayata ve insana dair... Hancı gibi bir kitap nasıl anlatılır, bilmiyorum. İyisi mi bir yerlerden bulun ve okuyun. [138 sayfa]


BİR FUAR ANISI

Zamanında Kamernet.com forumunda gördüğüm, GameShow'un son dönemlerine ait bir fotoğraf. Yanılmıyorsam Bilişim'01 fuarında çekilmiş olmalı. Standın duvarlarına dergi sayfaları yapıştırılmış, önde de dergi poşetleri hazırlanıp dizilmiş. Soldan sağa: Serkan Kutlubay, Ozan Özkuşaksız, MEG, Can Kantarcı, Ali Demirel.


GAMESHOW TİŞÖRTÜ

GameShow fanatiklerinden Murat Doğan şablon baskı yöntemi kullanarak bir GameShow tişörtü yapmış. Tekniği hiç de zor olmayan bu tişörtü siz de yapabilirsiniz. İşte tarifi: "Ekteki görsel A4 sticker'lı kağıda basılır. Akabinde maket bıçağı ile ayıklanıp t-shirt'e yapıştırılır. Küçük bir sünger parçası ile boyanır." Kolay gelsin! (Murat Doğan'ın izniyle eklenmiştir.)


GAMESHOW'UN DOĞUM YERİ: ATAKÖY 9. KISIM B14 BLOK

Mert Topçu'nun 41. sayıdaki anlatımıyla:

"[...] Timur'un arkadaşına gitseydim belki de gecenin sonunda Timur'la bizde kalmaya gelecektik ve Timur sabahın köründe Beşiktaş'tan Ataköy'e dönmek üzere Beşiktaş Otobüs durağının tam karşısından, karşıdan karşıya geçmeye kalkmayacak ve de tahminen 80-90 km/saat hız ile seyreden bir arabanın tamponu ile temas etmesi de gerekmeyecekti!
"Kazayı takip eden Timur için cansıkı günler geçmek bilmiyordu. Allah'tan evdeki bilgisayarında ikimiz içinde ergonomik olmayan şartlarda oyun oynayabiliyorduk da zamanı biraz olsun unutabiliyorduk.
"Pc Oyun ile yabancı dergiler arasındaki farkı da görerek dedik ki biz bir oyun dergisi çıkartalım.
"İkinci sayıyı ve ondan sonraki altı sayıyı çıkarmak, koskoca bir yaz Ataköy'e tıkılıp kalmamıza ve GameShow'u ayın birine kadar yetiştirmek için (o zamanlardan belliymiş halimiz) kendimizi ve birbirimizi yememize rağmen çok da zevkli olmuştu."

(Yukarıdaki fotoğraf 28 Ocak 2018 tarihinde çekilmiştir.)


SESSİZCE KARANLIĞA GÖMÜLEN KAMER BİLGİSAYAR

İlk kez 1998 sonbaharında bir akşam vakti arkadaşlarımla Beşiktaş Hacıoğlu Lahmacun'da otururken kafamı öylesine camdan çevirmemle görmüştüm bu levhayı... Görür görmez şaşırmıştım: "Buradalar mı?!" O günden sonra ise her fırsatta Kamer Bilgisayar'a uğradım, kâh oyun almak için, kâh dergi imzalatmak için, kâh sadece sohbet etmek için... Her insan ilkgençliğinde bir şeylerden etkilenir. Benim etkilendiğim şey ise bir bilgisayar dergisiydi. Bir saygı duruşu olan bu sitede, yine bir saygı duruşu olarak bu fotoğrafları koyuyorum. GameShow olmasaydı bu site de olmazdı, bu kadar basit.

Kapanmasının üzerinden yıllar geçmesine rağmen, "Game-Show" yazısı Kamer Bilgisayar'ın levhasında kalmaya devam etmişti. Beşiktaş'ta, Ihlamurdere Caddesi'nden her geçişimde bana eski günleri hatırlatan bu levha maalesef artık yerinde yok... (Yukarıdaki fotoğraflar 29 Aralık 2007 tarihinde çekilmiştir.)